Juristi varoittaa virtuaalisen asuntokaupan riskeistä: myyjällä on silloinkin velvollisuus tarkistaa huoneisto etukäteen.

Takapuoli sohvalle, tietokone auki ja asuntokauppoja tekemään. Nykyään ei ole pakko ajaa sunnuntai­näytöille, kun asuntoihin voi tutustua videoiden, 3d- ja virtuaaliesittelyjen avulla.

Esimerkiksi Kiinteistömaailma aloitti asuntojen videoesittelyt omista kohteistaan viime vuonna, ja parhaimmillaan videoita on katsottu yhden kuukauden aikana yli 260 000 kertaa.

Esittelyvideolle voidaan ottaa kuvaa myös lintuperspektiivistä. Helsingin Korkeavuorenkadulla sijaitsevan kaksion ympäristöä kuvattiin helikopterikameralla viime viikolla, kun Kiinteistömaailma teki myyntiin tulevasta kohteesta esittelyvideota.
Esittelyvideolle voidaan ottaa kuvaa myös lintuperspektiivistä. Helsingin Korkeavuorenkadulla sijaitsevan kaksion ympäristöä kuvattiin helikopterikameralla viime viikolla, kun Kiinteistömaailma teki myyntiin tulevasta kohteesta esittelyvideota.

Aktia Kiinteistönvälitys on puolestaan juuri aloittanut asuntojen virtuaaliesittelyt.

Kiinteistömaailman toimitusjohtaja Erkki Heikkinen uskoo, että jollain aikavälillä teknologia mahdollistaa myös tuoksujen ja äänien tuomisen osaksi asunnon virtuaalista esittelyä.

”Tämä on kohtuullisen pitkän ajan visiointia. Lähivuosina ihmiset ostavat varmasti kotinsa kuten nytkin eli käymällä paikan päällä”, Heikkinen sanoo.

Tamperelainen kiinteistönvälitysliike Glik alkoi käyttää kolmiulotteisia eli 3d-esittelyjä pari vuotta sitten, kun kuviin vaadittavan kameran tekniset ominaisuudet alkoivat olla riittävät.

Glik ei kuitenkaan tee kolmiulotteisia esittelyjä kaikista kohteista.

”Uutta teknologiaa pitää käyttää harkitusti. Se toimii esimerkiksi silloin, kun kohteena on mökki Lapissa, jonne kaikki ostajat eivät lähde paikan päälle katsomaan”, sanoo yrittäjä Leo Aalto.

Virtuaaliset ja kolmiulotteiset mallit sopivat hyvin myös uudisrakentamiseen. Niiden avulla ostaja pystyy hahmottamaan asuntoja ennen kuin niitä on rakennettukaan. Esimerkiksi rakennusyhtiö SRV käyttää virtuaalisia esittelyjä joissakin uusissa kohteissaan.

Sitä vastoin pieniin vanhoihin kerrostaloasuntoihin 3d-esittely ei välttämättä tuo lisäarvoa.

Aallon mielestä videoesittelyt sitä vastoin sopivat useimpiin kohteisiin.

”3d toimii niin kuin muukin markkinointi asuntokaupassa – kohteen ehdoilla”, Aalto sanoo.

Hän muistuttaa, että viime kädessä asiakkaat eli myyjät ja ostajat päättävät, mitä markkinointikeinoja kiinteistönvälittäjät ottavat käyttöön.

Kiinteistönvälittäjät kehittävät uusia markkinointikeinoja, koska kilpailu välittäjien välillä on taantuman aikana kiristynyt. Taistelua käydään paitsi toimeksiannoista, myös ostajien huo­miosta.

Kiinteistönvälitysketju SKV on kehittänyt Kodin Tarina -konseptin, jossa asiakas kirjoittaa itse asuntonsa esittelytekstin. Konseptin taustalla on ajatus, että monet haluavat päästä vaikuttamaan oman asuntonsa myyntiin, ja asukas itse tuntee kotinsa ja sen ympäristön parhaiten.

SKV:n toimitusjohtaja Timo Kaislan mielestä kiinteistönvälittäjien pitäisi kehittää palveluitaan nykyistä reippaammin.

”Suomessa ei uskota, että parantamalla palvelua parannetaan myös myyntiä. Täällä on nähty uutta aika vähän”, seitsemässä maassa asunut Kaisla sanoo.

Hänen mukaansa Ruotsissa on saatu toimimaan jopa konsepti, jossa asiakas hoitaa itse oman asuntonsa esittelyn. Suomessa tiettävästi ainoana tällaista palvelua tarjoaa helsinkiläinen Houses4you.

”Asuntokauppa on kulttuuri­sidonnaista, ja Suomessa ollaan hirveän turvallisuus­hakuisia. Mitä tahansa konseptia ei voi tuoda muualta”, Kaisla sanoo.

Esimerkiksi Kiinteistömaailman vuonna 2007 lanseeraama tarjouskauppa löytyi alunperin Ruotsista, ja nykyään sitä tarjoavat monet suomalaiset välitysliikkeet.

Tarjouskauppa on siitä harvinainen konsepti, että sen voi katsoa myös muuttaneen suomalaista asuntokauppaa.

Silti siitäkään ei tullut vallitsevaa käytäntöä. Suurin osa asuntokaupasta tehdään edelleen perinteisellä tavalla – Kiinteistömaailman omistakin kaupoista kaksi kolmesta.

Kiinteistönvälitysliike Open Marketilla on puolestaan ollut vuosia nimensä mukaisesti malli, jossa Open Marketilla myynnissä oleva kohde on avoin myös kilpaileville välitysliikkeille.

Open Marketin toimitusjohtaja Panu Oksasen mukaan avoin konsepti on osa hänen ideologiaansa. ”Näin asuntokauppa toimii ulkomaillakin.”

Toistaiseksi Oksasen ideologia on kuitenkin ollut liian radikaali Suomeen. Avoimella konseptilla on tehty vain satunnaisia kauppoja.

Oksanen jaksaa kuitenkin uskoa, että muut välittäjät innostuvat konseptista ajan mittaan.

Kaikkia kohteita ei välittäjätkään saa myytyä. Myymättä jäänyt kohde on huonoa asiakas­palvelua ja kannattamatonta liiketoimintaa, Oksanen sanoo.

Välittäjät ovat kiinnostuneita myös niistä, jotka haluavat myydä asuntonsa itse.

Kiinteistömaailman Heikkinen laskee, että asuntonsa itse myyvät muodostaisivat jo Suomen kolmanneksi suurimman kiinteistönvälitysketjun.

Kiinteistömaailmaa kiinnostaa kehittää palveluita myös heille.

”Moni haluaa myydä itse, mutta asuntokauppa vaatii sellaista osaamista ja ammatti­taitoa, jota asiakkaalla itsellään ei välttämättä ole. He tarvitsevat vähän apua”, Heikkinen sanoo.

Mutta palataanpa vielä hetkeksi sinne kotisohvalle. Jos todella tekisin ostotarjouksen pelkän 3d- tai virtuaali­esittelyn perusteella, olisiko se oikein?

Mitä laki sanoo?

Laki ei kiellä ostamasta asuntoa käymättä paikan päällä. Joissain tapauksissa esimerkiksi sijoittajat ovat saattaneet ostaa asuntoja myös pelkkien papereiden perusteella.

Mutta tällöin ostaja ottaa tietoisen riskin.

Lain mukaan ostajalla on nimittäin ennakkotarkastusvelvollisuus. Jos ostaa asunnon käymättä siellä ja havaitsee asunnossa virheitä jälkeenpäin, ostajan voi olla turha lähteä käräjöimään ja hakemaan hyvitystä.

”Ostaja ei lain mukaan voi vedota virheenä sellaiseen seikkaan, jonka hän on havainnut tai joka hänen olisi pitänyt havaita ennakkotarkastuksessa”, sanoo asuntojuridiikkaan erikoistunut Marko Rintanen.

Siksi kiinteistönvälittäjät eivät juurikaan suosittele kenellekään asunnon ostoa pelkän virtuaali­esittelyn tai minkään muunkaan markkinointimateriaalin perusteella.

Ostajan ennakkotarkastus­velvollisuuden takia Rintanen ei suosittele edes mökin ostoa Lapista käymättä paikan päällä.

Oikeasti.

HS testasi virtuaalisen asuntoesittelyn

Aktia Kiinteistönvälityksen aluejohtaja Saara Murtovaara astuu virtuaalilasien avulla ”sisään” myytävänä olevaan asuntoon.
Aktia Kiinteistönvälityksen aluejohtaja Saara Murtovaara astuu virtuaalilasien avulla ”sisään” myytävänä olevaan asuntoon.

Olemme Aktia Kiinteistönvälityksen myyntikonttorissa Helsingin keskustassa. Päässäni ovat Samsungin virtuaalilasit, joihin on sujautettu älypuhelin.

Näin mennään virtuaaliseen asuntonäyttöön.

Silmieni eteen avautuu näkymä, joka vie sipoolaiseen omakoti­taloon.

Olen talon eteisessä. Kun liikutan silmiäni, pääsen liikkumaan talossa ja siirtymään huoneesta toiseen.

Kun käännän päätäni, näkymäkin kääntyy. Kun vaikkapa kohotan katsettani, näen huoneen katonrajan.

Virtuaalinen esittely on vaatinut ensin noin parin tunnin kuvaamisen asunnossa. Sen jälkeen kuvista tehdään 3d-mallinnus, joka vie muutaman päivän.

Kun 3d-esitys on valmis, äly­puhelimeen ladattu sovellus ja virtuaalilasit yhdessä konvertoivat sen virtuaaliseksi esittelyksi.

Se näkyy nyt silmieni edessä. Virtuaalisella asuntonäytöllä on aika mahtava olla. Tosin se vaatii myös totuttelua.

Silmien avulla siirtyminen paikasta toiseen vie aluksi kaiken huomion ja paljon vähemmän tulee katseltua esittelyssä olevaa asuntoa.

Eniten virtuaaliesittelyjen yleistymistä jarruttanee se, että niihin tarvitaan omat lasit.

Vaikka lasien pahviversioita myydään netissä jopa alle kympillä, harva ehkä hankkii niitä pelkästään asuntoesittelyjen katselemista varten. Tosin niitä voi saada myös ”ilmaiseksi”, joidenkin älypuhelinmallien kaupantekijäisinä.

Aktian Kiinteistönvälityksen myyntikonttoriin voi tulla katsomaan esittelyjä lainalaseilla.

Jos tästä kaksiosta tehtäisiin myös virtuaaliesittely, asunto kuvattaisiin ensin 360-kameralla ja sitten kuvista tehtäisiin 3d-mallinnus.
Jos tästä kaksiosta tehtäisiin myös virtuaaliesittely, asunto kuvattaisiin ensin 360-kameralla ja sitten kuvista tehtäisiin 3d-mallinnus.

Termit tutuiksi

3d tulee englanninkielisistä sanoista three dimensional ja se tarkoittaa sitä, että kuvassa tai grafiikassa on kolme ulottuvuutta.

Virtuaalitodellisuus eli virtual reality (vr) viittaa keinotekoiseen todellisuuteen. Virtuaalisessa asuntoesittelyssä pyritään tekniikan avulla luomaan tunne siitä, että katsoja olisi oikeasti asunnossa.

Tarjouskaupassa asunnolla on lähtöhinta, josta ostajat tekevät ostotarjouksia ylöspäin. Perinteisessä kaupassa asunnolla on myyntihinta, josta useimmiten ostajat tinkivät alaspäin.

Avoin konsepti on kiinteistönvälitysketju Open Marketin Suomeen tuoma tapa välittää asuntoja. Avoimessa konseptissa myös kilpailevat kiinteistönvälittäjät voivat tarjota Open Marketin kohdetta omille asiakkailleen. Jos toinen välittäjä löytää ostajan asunnolle, hän jakaa välityspalkkion Open Marketin kanssa.

Asunnon ostaminen on elämän suurin sijoitus, jota ei kannata tehdä pelkällä tunteella tai liian heppoisin perustein. Saatat nimittäin joutua tinkimään jostain muusta, mikäli jätät asuntolainan kilpailuttamatta tai maksat asunnosta ylihinnan. Asunnon ja taloyhtiön tutkimatta jättäminen taas voi tuottaa ongelmia tulevaisuudessa. Lue neljä yleisintä virhettä, jotka asunnonostaja tekee, ja vältä ne vinkeillämme.

1. Asuntolaina jää kilpailuttamatta
 

Asuntolaina kannattaa aina kilpailuttaa sen sijaan, että lainan hakisi pankista, jossa on tottunut asioimaan. Eri pankkien välillä on merkittäviä eroja lainaehdoissa ja esimerkiksi asuntolainan korosta voi olla mahdollista tinkiä kymmenyksiä pois, mikä tuo lainan koosta ja pituudesta riippuen jopa tuhansien eurojen säästön laina-aikana. 

Pelkkään koron marginaaliin ei kuitenkaan kannata keskittyä, sillä halvimman marginaalin tarjoavassa pankissa saatetaan edellyttää myös muiden pankkituotteiden, kuten lainaturvan tai korkosuojan ostoa. Tarkastele siis lainan kokonaiskustannuksia ja huomioi kaikki reunaehdot lainatarjousta valitessasi. 


2. Asunto ostetaan ylihintaan
 

Asuntokaupoilla tunteen ei kannata antaa liikaa vaikuttaa ostopäätökseen, ettei asunnosta tule maksaneeksi ylihintaa esimerkiksi asunnon kuntoon, kokoon tai sijaintiin nähden. Ostotarjousta miettiessä asunnon pyyntihintaa kannata verrata alueen tai kaupunginosan vastaavankokoisten asuntojen toteutuneisiin kauppahintoihin

Suosituista asunnoista pääkaupunkiseudulla voi joutua tarjoamaan yli pyyntihinnan, mutta useimmiten hinnassa on tinkimisvaraa 5-10 prosenttia. Olennaisinta on tutustua alueen ja vastaavien asuntojen hintatasoon riittävän syvällisesti.


3. Asunnon kunto jää tutkimatta
 

Ostettava asunto pitää aina tutkia huolellisesti, sillä jälkikäteen et voi vaatia korvausta vioista, jotka olisit voinut omin silmin huomata esittelyssä. Mattojen alle ja kaappien sisään kurkkimisen lisäksi kannattaa perehtyä rakennuksen kuntotarkastusraportteihin. 

Selvitä, onko kuntoarvio pintapuolinen vai onko asunnon rakenteetkin tutkittu. Mikäli kuntoarviota ei ole, kannattaa sen teettämisestä sopia yhdessä myyjän kanssa. Huomaa varsinkin vanhempien talojen kohdalla, että osan kosteusvaurioista voi löytää vain rakenteita avaamalla. 


4. Taloyhtiön tulevia remontteja ei arvioida
 

Jos olet ostamassa asunto-osaketta esimerkiksi kerros- tai rivitalosta, tutustu huolellisesti taloyhtiön kunnossapitosuunnitelmaan, joka kertoo seuraavien viiden vuoden korjaustarpeet. Arvioi, onko taloyhtiöön tulossa lähiaikoina esimerkiksi kallis putki- tai julkisivuremontti ja kysele tarvittaessa lisätietoja isännöitsijältä. Pahimmassa tapauksessa huomioimatta jäänyt korjausvelka voi tuoda niin suuria lisäkustannuksia, että asunnon joutuu myymään pois.

Nämä neljä asiaa huomioimalla pääset jo melko pitkälle asuntokaupoilla. Tarkemmat ohjeet ja paljon lisää vinkkejä löydät Asunnonostajan oppaastamme.
 

Ostotarjouksen tekeminen on asuntokaupan jännittävin vaihe – uuden kodin osto on vain muutaman askeleen päässä. Jotta kaupat syntyvät, pitää omat näkemykset asunnon hinnasta ja kaupan ehdoista saada kohtaamaan myyjän ajatusten kanssa. Lue kätevät vinkit ja onnistu viemään tarjousprosessi sujuvasti maaliin saakka!


1. Tee taustatutkimusta ennen tarjousta
 

Ennen ostotarjouksen tekemistä kannattaa tutustua huolellisesti niin asunnon asiakirjoihin kuin asuinalueen hintatasoonkin. Selvitä ainakin asunnon kunto, hoitovastikkeen suuruus sekä taloyhtiön tulevat remontit. Jos tiedossa on esimerkiksi putki- tai julkisivuremontti, voi edullinen asunto muuttua lisäkustannusten myötä paljon kalliimmaksi. Lisäksi on hyvä tutkia, millaisilla hinnoilla vastaavankokoisia asuntoja on aiemmin myyty samalta alueelta, jotta vältät maksamasta ylihintaa. 


2. Käytä aikaa tarjoamasi hinnan määrittelyyn
 

Asunnosta tarjottavan hinnan määrittelyyn ei ole yhtä oikeaa tapaa. Jos pyydettävä hinta on kohtuullinen ja asunnolla on paljon kysyntää, myyjä ei välttämättä suostu tinkimään pyyntihinnastaan. Välillä esimerkiksi pienet asunnot pääkaupunkiseudulla voivat olla niin suosittuja, että ostotarjousta joutuu korottamaan yli pyyntihinnan. 

Mikäli asuntokaupassa on välittäjä mukana, kannattaa kysellä, kuinka moni muu asunnosta on ollut kiinnostunut. Jos asunnolla ei ole vaikkapa sijaintinsa vuoksi paljoa kysyntää, voi ostotarjouksen tehdä aluksi 5–10 prosenttia alle pyyntihinnan.

Huomioi, että myyntihinta on kauppahinta, jonka maksat myyjälle. Velaton hinta taas on kauppahinta, johon on lisätty myytävien osakkeiden osuus taloyhtiön yhteisestä velasta. Mikäli taloyhtiöllä on velkaa, voit yleensä valita, lyhennätkö yhtiölainaa kuukausittain rahoitusvastikkeena vai maksatko oman osuutesi yhtiön lainasta kerralla pois.


3. Kirjaa ehdot selkeästi näkyviin
 

Ostotarjous on aina sitova ja sen perumisesta voi joutua maksamaan joko tarjouksessa etukäteen määritellyn sopimussakon tai käsirahan. Mikäli kaupan toteutuminen on syystä tai toisesta kuitenkin epävarmaa, voit kirjata tarjoukseen purkavan ehdon. Tämä voi tulla kysymykseen esimerkiksi seuraavissa tilanteissa:

  • Sinulla ei ole vielä lainalupausta, etkä ole varma, saatko pankista riittävästi asuntolainaa tyydyttävin ehdoin.
  • Haluat teettää asuntoon esimerkiksi kosteuskartoituksen, jonka tulokset voivat vaikuttaa kauppaan.
  • Et ole vielä myynyt entistä asuntoasi ja kaupan toteutuminen riippuu siitä, saatko asunnon myytyä sovittuun päivään mennessä.


4. Toimita tarjous kirjallisena
 

Ostotarjous kannattaa laatia kirjallisena, sillä suullinen sopimus on aina epävarma. Tarjouksen voi toimittaa vapaamuotoisena esimerkiksi sähköpostitse ja siitä tulee käydä ilmi seuraavat seikat: kaupan kohde, kauppahinta, omistus- ja hallintaoikeuden siirtyminen, kaupantekopäivä, myyjän ja ostajan henkilötiedot sekä muut mahdolliset ehdot. 

Oleellinen tieto on myös tarjouksen voimassaoloaika, jonka puitteissa myyjän tulee joko hyväksyä tai hylätä tarjous. Tyypillisesti ostotarjous on voimassa vain muutaman päivän ajan. 


5. Ole nopea!
 

Asuntokaupoilla nopeus on usein valttia. Jos asuntonäytössä kolahtaa, älä jää miettimään ostotarjouksen tekemistä liian pitkäksi aikaa, ettei suosikkikohteesi lipeä käsistäsi. Nopeimmillaan kaupat lyödään lukkoon jopa vuorokauden sisällä.

Asunnon osto-oppaasta saat tarkempaa tietoa muun muassa asuntoesittelyyn valmistautumisesta, asunnon asiakirjoihin tutustumisesta ja kaupan solmimisesta pankissa.