Suomalaisten unelmakoti on omakotitalo pikkukaupungissa – 60 prosenttia haluaa omakotitalon, 40 prosenttia pikkukaupunkiin

Asuntomarkkinat jatkuvat kuumana: 82 prosenttia suomalaisista luottaa asunnonostokykyynsä.

Suomalainen haluaa oman tilan, talon ja pihan. Se selviää tuoreesta Oikotien tekemästä kyselytutkimuksesta. Peräti 60 prosenttia suomalaisista nimeää unelmakodikseen omakotitalon. Kerrostalon unelma-asunnoksi nimeää vain 11 prosenttia suomalaisista. Jopa 40 prosenttia suomalaisista haluaisi asua pienellä alle 50 000 asukkaan paikkakunnalla. Isoissa kaupungeissa ja kasvukeskuksissa haluaa asua 32 prosenttia suomalaisista. Kaupungin keskusta on tällä hetkellä unelma-asuinpaikka kuitenkin vain noin kymmenykselle suomalaisista. Sen sijaan joka toinen tahtoisi järvi- tai merimaiseman.

Asunnon sijainti on suomalaisille tärkein valintakriteeri. Suosikkikaupungiksi nousee Tampere, joka keräsikin viime vuonna suurimman muuttovoiton. Vantaa keräsi toiseksi suurimman muuttovoiton, mutta saa suurimmista kaupungeista vähiten suosiota toiveasuinpaikkana. Asuntomarkkinoiden voi ennakoida jatkuvan kuumina, sillä 82 prosenttia suomalaisista suhtautuu luottavaisesti asunnonosto- ja maksukykyynsä.

Peräti 60 prosenttia suomalaisista nimeää unelmakodikseen omakotitalon. Kerrostalossa haluaa ihannetilanteessaan asua vain 11 prosenttia suomalaisista. Mieluisin asuinpaikka 40 prosentille suomalaisista on alle 50 000 asukkaan paikkakunta. Ensisijaiseksi asuinpaikaksi ison kaupungin valitsee vastaavasti  32 prosenttia suomalaisista.

Kaupungin keskusta on unelma-asuinpaikka vain noin kymmenykselle suomalaisista. Yleisin unelma on järvi- tai merimaisema. Sellaisen haluaa noin puolet tuhansien järvien maan asukkaista. Kakkossuosikki asuinympäristöksi on taajama palvelujen läheisyydessä – taajamaan haluaa joka neljäs. Maaseudulle kaipaa 18 prosenttia suomalaisista.

– Asunnon sijainti on tärkein valintakriteeri suomalaisille. Selkeällä erolla, sillä se on tärkeintä liki joka kolmannelle. Kun tämä yhdistyy siihen, että 60 prosenttia haluaa omakotitalon ja 40 prosenttia alle 50 000 asukkaan paikkakunnalle, perusteet korona-ajan poispäin keskusta-alueilta suuntautuneelle muuttoliikkeelle ovat varsin selkeät, Oikotie Asuntojen johtaja Anna Leinonen kertoo.

Asunnon hinta-laatusuhteen sanoo ostamisessa tärkeimmäksi valintakriteeriksi vain 19 prosenttia suomalaisista. Kodin ostaminen on monelle ennen kaikkea tunnepäätös. Jopa 20 prosenttia suomalaisista kertoo tärkeimmän kodin valintakriteerin olevan tunne siitä, että koti on itselle se oikea.

Tiedot selviävät Oikotien toukokuussa Tori.fi:ssä tekemän kyselytutkimuksen vastauksista. Kyselytutkimukseen vastasi 1002 vastaajaa. Vastaajista 53 prosenttia oli naisia, 43 prosenttia miehiä. Loput olivat muunsukupuolisia tai eivät halunneet määritellä.

Kolmasosa katselee uutta

Asuntojen kysynnän voi ennustaa jatkuvan kuumana, sillä joka kolmas suomalainen katselee mahdollista uutta kotia aika ajoin, vaikka ovat nykyiseen kotiinsa melko tyytyväisiä. Noin 15 prosenttia suomalaisista kertoo etsivänsä aktiivisesti uutta asuntoa, koska on nykyiseen kotiinsa tyytymätön tai on tarve vaihtaa kotia muusta syystä.

–  Jopa 82 prosenttia suomalaisista sanoo, että korona ei ole vaikuttanut kovin paljoa heidän asunnonostohalukkuuteensa ja he suhtautuvat melko luottavaisesti taloudelliseen tulevaisuuteensa. Tämäkin ennakoi asuntomarkkinoiden jatkuvan kuumina, Leinonen toteaa.

Taloudellisesti on huomioitavaa sekin, että pienemmillä paikkakunnilla ja laitakaupunkialueilla, joista moni kotia nyt etsii, neliöt ovat merkittävästi edullisempia kuin keskusta-alueilla. Koti on tärkeä ja siihen halutaan panostaa. 75 prosenttia suomalaisista pitää tärkeänä, että asumiskulut ovat kokonaistuloihin suhteutettuna kohtuulliset.

Oikotie tutki suomalaisten asumistoiveita edellisen kerran lokakuussa 2020. Trendi näkyi jo tuolloin. 60 prosenttia suomalaisista haikaili kauemmas keskustasta ja asutuskeskuksista. Yli joka kolmas sanoi silloin, että ihannekoti sijaitsee laitakaupungilla tai maaseutumaisessa miljöössä. Omakotitalon maaseudulta halusi miltei viidennes. 70 prosenttia sanoi jo tuolloin arvostavansa omaa pihaa enemmän kuin ennen koronapandemiaa.

Tampere on suosikkikaupunki

Edelleen myös kaupungeissa on vetovoimaa. Niistä erottuu selkeästi eniten edukseen Tampere. Se on tällä hetkellä suomalaisten suosikkikaupunki.

– Tampere keräsi viime vuonna kaikista paikkakunnista ylivoimaisesti suurimman muuttovoiton ja nyt se saa suurimman kannatuksen hypoteettisena uutena kotikaupunkina. 23 prosenttia suomalaisista sanoo, että jos muuttaisi, muuttaisi mieluiten Tampereelle. Tampereella on yhtä aikaa sekä kodikas että dynaaminen imago ja sen sijainti on keskeinen hyvien kulkuyhteyksien solmukohdassa, Leinonen sanoo.

Suomalaisten kakkossuosikki on tällä hetkellä Helsinki. Sen sanoo mieluisimmaksi muuttokohteekseen 18 prosenttia ihmisistä. Kolmas on Turku, 13 prosentilla. Joka kymmenes muuttaisi mieluiten Ouluun.

Vantaalle muutetaan, mutta se ei ole suosikki

Suurimmista kaupungeista Espoon ja Vantaan suosio on yllättävän pientä.

– Espoo on suosikki 7 prosentille suomalaisista, Vantaa 5 prosentille. Samaan aikaan kuitenkin Vantaa sai viime vuonna Tampereen jälkeen koko Suomen toiseksi suurimman muuttovoiton – suunta oli siis päinvastainen kuin naapurikaupungeissa Helsingissä ja Espoossa. Maan suurimpien kaupunkien joukossa Vantaa saa ihannemuuttokohteena vähiten kannatusta, Leinonen kommentoi.

Oikotien kyselytutkimuksen vastaajista 28 prosenttia asuu pääkaupunkiseudulla, 21 prosenttia muualla Etelä-Suomessa, 22 prosenttia Länsi-Suomessa, 12 prosenttia Pohjois-Suomessa, 9 prosenttia Itä-Suomessa ja 8 prosenttia Keski-Suomessa.

 

Oikotie Asunnot on suomalaisen asuntokaupan ja digitaalisuuden edelläkävijä. Palvelumme yhdistää suomalaiset asunnon myyjät ja ostajat sekä vuokranantajat ja vuokraajat. Oikotie Asuntojen palvelussa vierailee viikoittain yli 1 miljoona yksittäistä käyttäjää. Oikotie auttaa suomalaisia elämän tärkeimmissä päätöksissä asuntoihin ja työhön liittyen. Oikotie on osa Schibsted-konsernia, johon kuuluvat myös Tori.fi ja Rakentaja.fi. Oikotie ja Tori tavoittavat kuukausittain yli puolet suomalaisista ja palveluissa vieraillaan joka kuukausi yli 50 miljoonaa kertaa.