Kaupallinen yhteistyö: RE/MAX
Kun asunnon omistaja laittaa asuntonsa myyntiin, on myynti-ilmoituksen näkyvyydellä suuri merkitys lopputulokseen. Oli asunnon hintaluokka mikä tahansa, tavoitteena on saada asunnosta sen todellinen markkinahinta, eli paras mahdollinen hinta. Asunnon markkinahinta määräytyy aina kysynnän ja tarjonnan mukaan. Kysynnän luomisessa markkinointi sekä myytävän asunnon laaja näkyvyys ratkaisevat.
“Asuntoa ei pitäisi pyrkiä myymään ´ennen ensiesittelyä´ tai ´tunnissa´, kuten joskus näkee mainostettavan. Pelkästään nopeisiin kauppoihin pyrkivien välittäjien valinta voi tulla kalliiksi asunnon myyjälle. Voit säästää ehkä tonnin–pari välityspalkkiossa, mutta hävitä asunnon myyntihinnassa tuhansia, jopa kymmeniä tuhansia euroja. Laajin näkyvyys tarkoittaa sitä, että teemme kaikkemme, jotta asunto myydään parhaaseen mahdolliseen hintaan. Asunnon myynnissä ei ole kyse siitä, kuka on nopein, vaan parhaasta tuloksesta”, RE/MAX Suomen toimitusjohtaja Pasi Aalto kertoo.
Näkyvyys vaikuttaa suoraan asunnon kysyntään
Ennen asunnon markkinointia RE/MAXin välittämät asunnot stailataan ja parhaat ammattilaiset kuvaavat niistä valokuvat, ilmakuvat, videot ja 3D-virtuaaliesittelyt. Kaikki tämä panostus ei itsessään kuitenkaan riitä – ilman tehokasta markkinointia myyminen jäisi puolitiehen.
Jotta asunto löytää todellisen kysyntänsä, täytyy myynti-ilmoituksen näkyä potentiaalisille ostajille mahdollisimman laajasti. Mitä enemmän kiinnostuneita asunnon ostajia asuntoilmoitus tavoittaa, sitä todennäköisimmin asunnosta kilpaillaan. Tällöin asunnon todelliseen markkinahintaan päästään varmimmin – ja tämä on paras mahdollinen uutinen asunnon myyjälle. On hyvä kuitenkin huomioida, että asunnon markkinahintaan myyminen edellyttää sitä, että asunto on hinnoiteltu oikein, eli on vältetty yli- tai alihinnoittelu. Asunnon hinnoittelun kannattaakin siksi luottaa kiinteistönvälityksen ammattilaisen käsiin.
Laaja näkyvyys on myös ostajan etu
Laajasta näkyvyydestä hyötyvät myös ostajat. Kun asuntoilmoitus löytyy useista eri kanavista, aidosti kiinnostuneet ostajat löytävät asuntoilmoituksen todennäköisemmin, etsivät he asuntoa mistä vain. Laaja näkyvyys tavoittaa myös potentiaalisia ostajia, jotka eivät ole vielä aloittaneet etsintää – mutta kiinnostuvat, kun sopiva asunto sattuu eteen.
Kun kaikki asunnosta kiinnostuneet pääsevät tavoittelemaan asuntoa, paras tarjous lopulta sinetöi kaupan. Tällöin ostaja, joka on valmis tekemään parhaan tarjouksen, saa ansaitusti asunnon omakseen. Näin myös markkinahinta toteutuu.
Mitä laajin näkyvyys tarkoittaa käytännössä?
Laajin näkyvyys tarkoittaa sitä, että asunto näkyy useimmissa markkinointikanavissa, hakee yksittäinen ostaja asuntoja mistä tahansa. Tällöin asuntoa eivät löydä vain nokkelimmat hakukoneiden käyttäjät – vaan kaikki vastaavasta asunnosta kiinnostuneet. Laajin näkyvyys ei kuitenkaan tarkoita, että asuntoilmoitus näkyisi missä tahansa ja kenelle tahansa. Sen sijaan se tavoittaa täsmällisemmin suuremman joukon asunnosta aidosti kiinnostuneita ostajia. Kohdennettu markkinointi on aina tehokkaampaa ja täsmällisempää markkinointia.
Millä eri keinoin laajin näkyvyys tavoitetaan?
RE/MAXilla on kansainvälisenä ketjuna johtava asema kiinteistönvälityksessä, ja tämän seurauksena myös asuntomarkkinoiden laajin näkyvyys myytäville asunnoille.
Ketjulla onkin käytössä useita erilaisia, samanaikaisia markkinointikeinoja.
1. Laajin näkyvyys asuntoportaaleissa
Nykyisin 90% asunnon ostoa harkitsevista aloittaa asuntohakunsa netistä. Asuntoportaalien käyttö on hyvin suosittua ja monelle nykyisin lähes automaattinen osa asunnon etsintää. RE/MAXilla on käytössä eri asuntoportaaleissa tehokkaimmat, räätälöidyt palvelupaketit, jotka varmistavat myytäville asunnoille parhaan mahdollisen markkinointinäkyvyyden. RE/MAXin välittämät asunnot löytyvät siis aina suosituimmista asuntoportaaleista, kuten Oikotie.fi -ja Etuovi.com -sivuistoilta.
2. RE/MAX SOME Booster tuo laajimman some-näkyvyyden
Sosiaalinen media on tehokas kanava tavoittaa markkinoilta sopivia ostajia, eikä asuntokauppa tee siinä poikkeusta. RE/MAXilla on maan laajin näkyvyys asuntokaupassa myös sosiaalisessa mediassa. Tähän käytetään tarkkaan kohdistettua, tekoälyohjattua ja oppivaa sosiaalisen median markkinointia, RE/MAX SOME Boosteria, niin Facebookissa, Instagramissa kuin Twitterissä.
“Some Booster tavoittaa saman verran ihmisiä kuin asuntoportaalit yhteensä – myös sellaiset ostajat, jotka eivät vielä edes etsi. Passiivissa ostajissa on suuri potentiaali, jota ei asuntoportaaleista tavoiteta. Some Boosterilla löydämme sekä aktiivisesti asuntoa etsivät että passiiviset asunnon etsijät, jotka olisivat asunnosta kiinnostuneita, mikäli tietäisivät sen olevan myynnissä”, Pasi Aalto kertoo.
3. Suorajakelu naapurustoon on täsmämarkkinointia tosielämässä
Usein on todennäköistä, että asunnon ostaja löytyy naapurustosta. Siksi on hyvä panostaa myös suorajakeluun tavoittaakseen potentiaaliset ostajat tehokkaasti myytävän asunnon lähialueelta. Suorajakelu naapuruston 500–1000 lähiasuntoon on RE/MAXilla osa normaalia markkinointia. Kun ilmoitus myytävästä asunnosta tulee omaan postiluukkuun, ei potentiaalisilta ostajilta mene myynti-ilmoitus ohitse. Juuri naapurustossa saattaa piilotella passiivisia ostajia, jotka aktivoituvat vasta sopivan asunnon tullessa eteen.
4. Kansainvälinen markkinointi antaa mahdollisuuden myös ulkomaisille sijoittajille
Kansainvälisyys avaa aivan uudet ovet asunnon myynnille. Yhtäkkiä asuntoa ei myydä vain pienelle kansalle, vaan koko maailma on avoin. Tiesitkö, että RE/MAX on myös Suomessa ainoa todella kansainvälinen ketju? Sen vuoksi myös muut kansainväliset ketjut hakevat Suomesta asuntoja RE/MAXin kautta. Kansainvälisenä kiinteistönvälitysketjuna RE/MAX markkinoi myynnissä olevia asuntoja luonnollisesti myös muissa maissa. Sivulla global.remax.com vierailee miljoonia kävijöitä kuukausittain ympäri maailman. Markkinointi tavoittaa Aasiasta Pohjois-Amerikkaan potentiaaliset ostajat myös ulkomailta.
“Hauska esimerkki oli eräs oikein kiva tamperelainen asunto, joka ei meinannut mennä kaupaksi Suomen markkinoilla. Kun otimme asunnon RE/MAXille myyntiin, parin päivän päästä saimme Teksasista soiton ja asunto myytiin. Koska asunnot näkyvät myös kansainvälisillä markkinoilla, voi sanoa, että meillä on myös absoluuttisesti laajin näkyvyys”, Pasi Aalto kertoo.
Kansainvälisiltä markkinoilta tavoitetaan muun muassa paluumuuttajia, työn perässä muuttajia, sekä sijoittajia esimerkiksi Kiinasta, josta taloudellista pääomaa löytyy.
5. Sanomalehtimarkkinointi tehdään kohteen mukaan
Sanomalehtimarkkinointi on yhä voimissaan eikä sen merkitystä tule aliarvioida. Käytettävä sanomalehti määritellään aina kohteen mukaan sopivaksi ja se tavoittaa yhden potentiaalisen ostajaryhmän, jota verkon hakukoneet tai some ei välttämättä tavoita.
RE/MAX markkinoi asuntoja säännöllisesti myös lehdissä – niin paikallisissa kuin valtakunnallisissakin.
“Katsomme aina tilanteen mukaan, onko sopiva lehti Hesari, Hufvudstadsbladet vai kenties jokin paikallislehti”, Aalto kuvailee.
6. RE/MAX yhteismyynti – yhteensä jopa satojen välittäjien myyntivoima
Yhteismyynnissä asiakkaat saavat käyttöönsä välittäjänsä kautta kymmenien – jopa satojen välittäjien myyntivoiman. Poikkeuksellisesti alan yleiseen käytäntöön nähden RE/MAX tarjoaa myös muille välitysliikkeille mahdollisuuden tarjota ketjulla myynnissä olevaa asuntoa omille asiakkailleen. Tämä tarkoittaa sitä, että yksi ketjun välittäjä myyntiprosessissa riittää viemään asuntoa eteenpäin – kaikki muutkin voivat tällöin myydä asuntoa.
Jotta tieto myytävistä asunnoista kulkee, RE/MAX järjestää säännöllisesti ennakkoesittelyn, jossa tarjotaan ja esitellään asunto alueen muille välittäjille – heiltä voi löytyä asunnolle juuri se sopiva ostaja.
7. Laajat asiakasrekisterit tavoittavat jo tiedossa olevat ostajaehdokkaat
RE/MAXilla on rekisterissä tuhansia valmiita ostajaehdokkaita asunnoille. Hakuvahti palvelee asiakkaita ilmoittaen heti, kun hänen etsimä asunto tulee myyntiin. Asiakkaat saavat näin ilmoituksen myynnissä olevasta asunnosta jo ennen kuin se on julkisessa myynnissä.
8. Asunnon paikallismarkkinointi herättää huomion alueella
Ulkomailla jo vakiintunut – mutta Suomessa ehkä vielä hieman vieraampi – tapa käyttää tontti-/esittelykylttejä, on tehokas keino tavoittaa paikalliset ostajat. Potentiaalinen ostaja voi kiinnostua asunnosta ohikulkiessaan. Asiakkaan toiveesta myös RE/MAX voi markkinoida asuntoa omalla tavaramerkillään.
Laajin näkyvyys tarkoittaa myös paikallista osaamista
Laajin näkyvyys -termin ei kannata antaa hämätä; täsmällinen ja kohdennettu markkinointi tarkoittaa myös paikallisesti parasta näkyvyyttä. Monikanavainen markkinointi varmistaa, että oikea asunto tavoittaa oikeat ostajat, oli asunto myynnissä Oulussa tai Kuopiossa, Turussa – tai vaikka Keravalla. RE/MAXilla on 40 paikallista toimistoa ympäri Suomen, ja asuinalueen sekä paikkakunnan tuntemus on RE/MAXin välittäjien ammattitaidon ytimessä.
Vaikka RE/MAX on kansainvälinen ketju, jokainen toimisto on juurevasti paikallinen. Jokainen kiinteistönvälittäjä on nimenomaan paikallinen tekijä ja tuntee oman alueensa sekä paikalliset asuntomarkkinat. Sen lisäksi RE/MAXin toimistoa johtaa aina itsenäinen, paikallinen yrittäjä. Yrittäjät ovat usein taustaltaan oman paikkakuntansa kiinteistönvälityksen konkareita, joiden paikallistuntemus on vain syventynyt vuosien mittaan.
Laajin näkyvyys vaatii työtä
RE/MAXilla paikallinen kiinteistönvälityksen osaaminen saa siivet tehostetusta markkinoinnista ja kansainvälisesti rakennetuista markkinoinnin työkaluista. Siksi RE/MAX saavuttaa lopulta laajimman näkyvyyden.
“Yhtä ainoaa keinoa ei asunnon markkinoinnissa ole, siksi emme jätä mitään kiveä kääntämättä, emmekä mahdollisuutta käyttämättä. Tavoitteena on aina palvella niin asunnon myyjää kuin ostajaa parhaalla mahdollisella tavalla. Sitä laajin näkyvyys asuntokaupassa on: parasta asiakaspalvelua, joka lopulta johtaa parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen, Pasi Aalto kiteyttää.
Harkitsetko asunnon myyntiä? Kokeile markkinoiden tarkinta hintalaskuria ja tarkista asuntosi hinta-arvio