Koronapandemia rajoituksineen muutti pikavauhdilla asuntokaupan käytäntöjä. Kysyimme kiinteistönvälittäjiltä miten korona-ajan asuntokauppa ja etänäytöt ovat sujuneet.
Koronakevät on muuttanut asuntokauppaa, kun ihmiset ovat jääneet kotikaranteeniin ja asuntokauppahaaveetkin ovat saattaneet epävarman työllisyystilanteen vuoksi siirtyä tuonnemmaksi. Kiinteistönvälittäjät ovatkin nopeasti keksineet uusia keinoja asuntokaupan edistämiseksi, kun ns. perinteisiä näyttöjä ei ole voitu koronan vuoksi pitää. Esimerkiksi etäesittelyt ovat tulleet jäädäkseen.
Etäesittelyt reaaliajassa
Hankolainen Hima & Huvila LKV lanseerasi etäesittelyt ensimmäisten joukossa. Koska yritys ei ole aiemminkaan järjestänyt yleisesittelyjä, he halusivat löytää uuden keinon palvella asiakkaitaan henkilökohtaisesti ilman fyysistä kontaktia.
– Käymme etäesittelyn aikana asunnossa asiakkaan kanssa ja hän näkee kaiken livenä kännykästään/koneeltaan ja voi pyytää välittäjää vaikka kurkkaamaan komeroon tai katsomaan ikkunasta ulos. Tähän kun lisää vielä sähköiset toimeksiantosopimukset, sähköiset tarjousneuvottelut ja sähköiset kaupat, niin pöpöt eivät taatusti pääse leviämään, kiinteistönvälittäjä Nana Hyry, Hima & Huvila LKV sanoo.
Kun kiinnostunut ostaja näkee asunnon ympäristöineen suorana livekuvana, hän voi melko pian päättää, kiinnostaako asunto häntä enemmänkin.
– Etäesittelyt ovat sujuneet hyvin. Teemme ne ”kahden kesken” asiakkaan kanssa video- tai WhatsApp-puhelun välityksellä. Asiakkaatkin ovat olleet tyytyväisiä, kun voivat kysyä lisätietoja ja pyytää näyttämään vielä tarkemmin niitä kohtia, joita haluavat nähdä. Ei etäesittely aivan sama ole kuin paikan päälle saapuminen, mutta toisaalta monet asiakkaistamme tulevat katsomaan asuntoa 1,5-2 tunnin ajomatkan päästä, joten etäesittelyt toimivat hyvänä esikarsintana. Uskon, että jatkamme niiden tekemistä myös korona-ajan jälkeen, kiinteistönvälittäjä Nana Hyry, Hima & Huvila LKV sanoo.
Yksityisnäytöt turvatoimin
Säännösten muuttuessa, myös rajatut livenäytöt ovat mahdollisia. Tällöin on pidettävä huolta huolellisesta hygieniasta ja näytöllä ei saa olla samaan aikaan useita katsojia.
– Teimme juuri korona-ajan ensimmäisen livenäytön talosta, jossa asuu vanhempi riskiryhmään kuuluva henkilö. Heti esittelyn jälkeen kiinnostunut asiakas soitti eli livenäyttö otettiin hyvin vastaan. Emme järjestä Hangossa normaalioloissakaan yleisesittelyjä, joten livenäytöille ei ole sinänsä ollut tarvetta. Palvelemme asiakkaita henkilökohtaisesti yksityisesittelyin ja nyt korona-aikaan myös etäesittelyin, Hyry kertoo.
Nana Hyry onkin yllättynyt myönteisesti siitä, miten luontevasti ja helposti asiakkaat suhtautuvat etä- ja live-esittelyihin. Vaikka välittäjällä aluksi saattoi olla ”rimakauhua” uuden toimintamallin suhteen, niin siitä päästyään – kaikki on sujunut olosuhteisiin nähden oikein hyvin.
– Asiakkaat ja välittäjämme ovat mielestäni hyvin ymmärtäneet poikkeuksellisen tilanteen. Kaikki haluavat tehdä turvallista asuntokauppaa, Hyry kiittelee.
Sujuvia etätöitä
Myös Kiinteistömaailma Helsingin toimitusjohtaja, yrittäjä, LKV Mira Milan iloitsee etätöiden sujuvuudesta. Hän kokee, että korona-aikana on tehty digiloikka monella tapaa.
– Tällä hetkellä teemme paperityöt etänä ja sisäiset palaverit hoidamme Teamsillä. Asiakaskohtaamisia on edelleen paljon, mutta kaikki tapaamiset ja esittelyt hoidetaan yksitellen, Mira Milan sanoo.
Livenäytöt ovat sujuneet Milanin mukaan vauhdikkaasti ja hyvin.
– Teimme ensimmäisenä Suomessa KM-LIVE online-esittelyn. Erilaisia tapoja on ehditty kokeilemaan ja nyt asiakkaatkin alkavat löytämään meidät. Iso etu oli Oikotien ja Etuoven kanssa yhteistyössä tehty muutos, jolla nämä live-esittelyt nousevat ostajien tietoon.
Yllätyksenä sen sijaan on tullut 4G-yhteyksien vaihteleva taso, Mira Milan sanoo.
Myös uudet toimintatavat omaksuu helposti, kun on asenne kohdallaan. Mira Milanin mielestä haasteet on tehty voitettaviksi ja ongelmat ratkaistaviksi.
– Asiakkaamme ja välittäjämme ovat olleet yllättävän joustavia ja urheita. Käsidesiä on käsilaukussa ja esiteltävissä asunnoissa. Turvallisuus on kaikkien mielessä jokaisessa kohtaamisessa. Lupaukset on lunastettava aina – ja asiakkaat on palveltava poikkeusoloussakin, Milan summaa.