Moooi realisoi virtuaalimaailman tuotteet

Hollantilainen huonekalu- sekä valaisinvalmistaja Moooi esitteli viime kuussa pidettyjen Milanon messujen yhteydessä ”Unexpected Welcome” nimisen näyttelyn, joka esitteli näkemyksiä kodin ympäristöistä. Vuoden 2014 Moooin Milanon näyttelyasettelun kutsuttiin muihin verrattuna Haute Coutureksi ja tänäkin vuonna Moooi aikoi yltää samaan.


Moooi esitteli keskikaupungissa 1700 neliöisessä monumentaalisessa rakennuksessa 21 tila-asettelua, joiden tarkoitus oli johtaa vierailija kotiin tai ainakin inspiraation lähteille kodin visioista. Moooi itse nimesi kyseiset asetelmat tilahaikuiksi, jossa uutuusmalliston taustana olivat valokuvaaja Rahi Rezvanin 4,5 metrin korkuiset ihmishenkeä ja olemusta käsittelevät valokuvat.



Moooin perustivat hollantilaiset suunnittelijat Marcel Wanders sekä Casper Wissers vuonna 2001. Sana ”Moooi” tulee hollantilaisesta sanasta ”mooi”, joka tarkoita ”kaunista”. Kolmas ”o” on lisätty sanaan korostamaan kauneutta sekä uniikkiutta. Macel Wandersin lisäksi Moooille suunnittelevat tuotteita myös monet muut kansainvälisesti tunnetut suunnittelijat.



Moooi kuvailee itse mallistoansa rohkeaksi, eksklusiiviseksi, aistikkaaksi sekä leikkisäksi. Marcel Wandersin mukaan on internet nykyaikana täynnä virtuaalifantasioita ja huonekaluvalmistajat tekevät paljon töitä tarjotakseen markkinoille jotain mielenkiintosta. On vaikea haastaa tosielämän tuotteilla virtuaalisia ideoita, joiden levittäminen ei vaadi kovin suurta budjettia. Usein jäävät monet mielenkiintoiset suunitteluideat vain virtuaalimaailmaan. Marcel Wandersin mukaan piilee Moooin erilaisuus siinä, että toisin kuin monet muut valmistajat kykenee Moooi toteuttamaan hullut ideat.



Moooin mukaan on designissä kyse rakkaudesta. Marcel Wanders itse uskoo tuotteisiin, joita ihmiset eivät osta pelkästään tarpeen takia, vaan sen takia, että ne tekevät heidät onnelliseksi. Moooin tuotemerkkiä myy Suomessa Skanno.