MINI autobrändi suunnitteli asuntokonseptin

Sisustus ja sisustaminen näyttää olevan muodissa. Moni tunnettu muotiketju on tuonut vaatemerkkien ohella markkinoille myös sisustusmalliston. Laajentuminen sisustus- ja asumismaailmaan ei päde pelkästään vaatemerkkiketjujen osalta vaan myös autonvalmistajien. Tämän vuoden Milanon messuilla MINI-autobrändi esitteli MINI-asunnon konseptia.

MINI brändin strategia- ja innovaatiojohtajan Esther Bahnen mukaan on luova tilan käyttö ollut aina MINI-brändille tunnusomaista. 

 

MINI esitteli tämän vuoden Milanon messuilla tilainstallaatiota, jossa luova tilan käyttö oli toteutettu urbaanissa asumismuodossa. 

 

MINI LIVING installaation lähtökohtana oli vastata kohtuuhintaisten pienasuntojen puutteeseen. 

 

Ester Bahnen mukaan on MINI urbaani brändi, jonka asiakaskunnasta enemmistö asuu kaupungissa. MINI LIVING-konsepti palvelee juuri nuorten kaupunkilaisten tarpeita. 

 

Installaatio koostui 30 neliöisestä asunnosta, jonka lähelle sijoittuivat samanlaiset asunnot. Viereiset asunnot eivät sisältyneet installaatioon, vaan olivat kuvitteellisia. 

 

MINI LIVING-installaation pääideana oli, että jakamalla saa jokainen enemmän. Asunnon seinistä on mahdollista kääntää ulos erilaisia elementtejä. 

 

Seinistä voi avata esimerkiksi keittiö-, työpiste tai musiikinkuuntelu modulin. 

 

Seinämodulien avaaminen mahdollistaa yhteyden ja kanssakäymisen toisissa samantyypisissä asunnoissa asuvien asukkaiden kanssa. 

 

Milloin ja millä määrällä yhden asunnon asukas haluaa jakaa omaa tilaa toisen kanssa on täysin jokaisen asukkaan itse päätettävissä

 

Halutessaan voi jokainen asukas elää omassa tilassaan suljetusti ja muista erillään – perinteisellä tavalla "neljän seinän sisällä".

 

Toisaalta MINI LIVING-konsepti kehottaa juuri toisenlaiseen "avonaiseen" ajattelutapaan, jossa tilaa jakamalla jokainen hyötyy. Ideana tarjota vaihtoehto nykypäivänä kaupungeissa vallitsevalle urbaanille anonyymiydelle.