BEdesign ja tulevaisuuden klassikot

Deer-hylly, Lume-naulakko, Fan-tuoli ja Lily-kulho ovat muutaman viime vuoden ajalta tuttuja sekä kotimaisten että ulkomaisten sisustuslehtien ja –blogien sivuilta.

 

BEdesign on nuori suomalaiseen designiin keskittyvä yritys, jonka taustalta löytyvät siskokset Bette ja Cilla Eklund. Me kysyimme miten BEdesign syntyi, mikä inspiroi tuotteiden suunnittelussa ja mitkä ovat tulevaisuuden suunnitelmat.

 

Bette: ”Opiskellesssani Novian ammattikorkeakoulussa Turussa työskentelin jo muutamien tuotteiden parissa ja myin niitä mm. Turun joulumarkkinoilla. Tuotteet herättivät paljon kiinnostusta ja pohdimme Copenhagen Business Schoolissa opiskelevan siskoni Cillan kanssa olisiko tässä ideaa lähteä yhdessä kehittämään tuotteita eteenpäin. Ajatus oman malliston suunnittelemisesta ja oman yrityksen perustamisesta syntyi keväällä 2012, jolloin valmistuin koulusta ja siskoni kauppatieteiden opinnot olivat loppusuoralla.  Yhdistimme osaamisemme ja näin BEdesign perustettiin lokakuussa 2012.

Minua inspiroi luonto, arkkitehtuuri, esteettisesti kauniit sekä funktionaaliset esineet ja asiat ja tämä heijastuu myös meidän tuotteissa. Olemme kasvaneet maalla joten luonto ja eläimet ovat meille erittäin tärkeitä. Myös arkkitehtuuri on ollut suuri osa elämäämme. Haluamme tuoda esiin taustaamme sekä mistä tuotteet ovat saaneet alkunsa, jotta jokaisella tuotteella olisi tarina kerrottavana. Selkeälinjaisuus ja geometriset muodot yhdistettynä luontoon näkyvät jokaisessa tuotteessa ja monen tuotteen idea onkin syntynyt keskellä luonnon rauhaa. Esimerkiksi ensimmäinen idea Fan-jakkaraan syntyi metsälenkillä, kun näin auringonsäteet puunrunkojen välistä. Tästä sitten lähti ajatus jakkaran muotoon.

Käytännöllisyys on keskeistä tuotteissamme, jotka ovat tarkoitettu pitkään käyttöön ja tuomaan iloa vuosiksi eteenpäin sekä kodeissa että julkisissa tiloissa. Laatu on meille erittäin tärkeää ja kaikki tuotteemme valmistetaan käsityönä Suomessa. Toivomme, että tuotteemme tarjoavat käyttäjälleen pienen elämyksen ja ripauksen leikkimielisyyttä.”

 

 

Cilla: ”Kansainvälistyminen on ollut tavoitteenamme alusta lähtien ja se lähtenyt myös käyntiin hyvällä vauhdilla. Olemme osallistuneet kansainvälisille huonekalumessuille Tukholmassa ja Pariisissa, minkä kautta olemme saaneet hienoja kontakteja ja ulkomaisia jälleenmyyjiä. Tällä hetkellä meillä on jälleenmyyntiä kymmenessä maassa: Ruotsi, Tanska, Saksa, Ranska, Belgia, Sveitsi, Espanja, Iso-Britannia, USA ja Australia.

Kansainvälisen myynnin aloittaminen vaatii paljon pitkäjänteistä työtä, ja on meilläkin vasta aluillaan. Vastaanotto on ollut hyvää ja työstämme markkinoita eteenpäin. Näkyvyyden saaminen ja toistuvuus on tärkeää, jotta tuotemerkki ja tuotteet jäävät mieleen. Pienen yrityksen näkyminen isojen brändien joukossa on haastavaa, mutta olemme erittäin iloisia saamastamme huomiosta lehdistössä ja uskomme kasvuun kansainvälisten markkinoiden kautta. Lähitulevaisuuden suunnitelmiin kuuluu malliston kehittäminen sekä eri yhteistyökuvioiden kehittäminen. Hyvänä esimerkkinä toimii turkulaisten muotoilijoiden yhteiskonsepti Pop Å, joka yhdistää kodin ja kaupan.”

 

 

BEdesignin minimalistiset ja kauniit tuotteet ovat eittämättä tulevaisuuden klassikoita. Ne jäävät mieleen yrityksen osuvan sloganin mukaan: ”Let’s never forget the first time we met.”

 

www.bedesign.fi

facebook.com/BEdesign.fi

Instagram: @bedesignfinland

Twitter: @bedesignfinland

Pinterest: BEdesign