Asunnon persoonallisuus – haitta vai hyöty myynnissä?

Jos ostaisit asunnon, haluaisitko sen mahdollisimman neutraalissa muodossa lähes viimeistelemättä vai pitäisitkö yksilöllisistä valmiiksi suunnitelluista ratkaisuista?

Viime Asuntomessuilla Jyväskylässä esiteltiin YIT:n rakentamassa ”Maailmanpylväs” tornitalossa kolme teema-asuntoa, jotka olivat sisustettu kuvitteellisten asukastyyppien tyylillä – asunto ”Drama Queen” (12 kerros ja 109 m2), asunto ”Viherperhe” (2 kerros ja 91,5 m2) sekä asunto ”Äijä” (2 kerros 68,5 m2).

Kyseisten asuntojen sisustussuunnittelija oli Milla Alftan ja kuvitteellisten asukkaiden mielihalut huomioitiin jo Maailmanpylvään suunnitteluvaiheessa. Asuntoihin tehtiin muutostöinä persoonallisia pohjaratkaisuja, kattokorkeuksia ja sähkövetoja. YIT laittoi teema-asunnot Asuntomessuilla tarjouskauppaan ja niiden velattomat lähtöhinnat olivat Drama Queenillä 495 000 €, Viherperheellä 345 000 € ja Äijällä 280 000 €.

YIT:n asumisen liiketoiminnan kehittämisestä vastaava johtaja Pekka Helinin mukaan oli YIT:n tavoite esitellä asuntomessuilla  kerrostaloasu- misen yksillölisyyttä ja muunneltavuutta ja kaikki kolme teema-asuntoa herättivät paljon mielenkiintoa. Viherperhe-asunto on myyty, Äijä- ja Draama Queen-asunnot vielä myymättä – molemmista on ollut useita neuvotteluja.

Helinin mukaan ovat neuvottelut aikaisemmin kariutuneet asuntokauppa- ketjun tämänhetkiseen heikkoon toimintaan eli kiinnostuneilla on ollut vanhat asunnot myymättä ja kaupat ovat jääneet tekemättä. Äijä- ja Draama Queen asunnoista on parhaillaankin neuvottelut menossa.

Onko asunnon persoonallisuudesta myynnissä haittaa vai hyötyä? Helinin mukaan tällä hetkellä kun asuntomarkkinat on talouden tilanteesta johtuen heikentyneet, on mahdoton sanoa miten asuntomessuille tehdyt sisustusratkaisut vaikuttavat asuntokauppaan, sen nopeuteen tai hintaan. Maailmanpylväs kerrostalon teema-asuntojen sisustusratkaisut oli viety hyvin pitkälle. Kaupankäynnin näkökulmasta olivat ne jopa liian pitkälle profiloituja, koska esimerkiksi Jyväskylän kokoisilla markkinoilla on tiettynä hetkenä vain rajallinen määrä kohderyhmään kuuluvia asunnon ostajia liikkeellä.

YIT:llä on jokaisessa hankkeessa stailattu asunto, joka menee yleensä muita asuntoja nopeammin kaupaksi, koska asunnosta syntyy asiakkaalle paremmin kuva siitä, miten asunto voisi sisustuksen osalta olla toimiva ratkaisu. Helinin mukaan on yhä enemmän ihmisiä, jotka haluavat mahdollisimman valmiita ratkaisuja ja heidän tarpeisiinsa pyrkii YIT vastaamaan. Liian neutraali asunto voi jättää asiakkaan ”kylmäksi” –  kotia on vaikea kuvitella, jos näkee vain perusratkaisut valmiina.