Saksalainen itseoppinut huonekalusuunnittelija Nils Holger Moormann perusti omannimisensä huonekaluyrityksen vuonna 1982, jota tänään pidetään ”uuden Saksan designin” ilmestymänä.

Moormannin design-filosofian voisi yhteenveto kuvailla sanoilla: yksinkertainen, fiksu ja innovatiivinen. Valmistajan viimeisin mielenkiintoinen lanseeraus on asuntoauto, jonka Moormann nosti aivan uudelle tasolle.

 

Asuntoauto itse on Volkswagen T6 bussi, jonka tavanomainen ulkonäkö ei paljasta jännittävää sisältöä. Nils Holgerin syyt asuntoauton suunnitteluun olivat henkilökohtaiset.

 

Suunnittelijan mukaan tärkein prioriteetti hänelle on vapaus ja asuntoauto on yksi sen ilmentymä. Moormann tekee jopa omia työmatkojaan asuntoautossa valiten hotellin sijaan yöpymisen siellä. Nils Holger on käyttänyt asuntoautoja paljon ja hänen mukaansa on niiden suurena puutteena se, että ne ovat joko turhan ylellisiä tai sitten halvan oloisilla keinotekoisilla materiaaleilla viimeisteltyjä.

 

Asuntoauton sisältöä suunnitellessaan Nils Holger poisti kaiken ylimääräisen keskittyen viimeistelymateriaalien sekä yksityiskohtien huolelliseen valintaan. Auton lattia on tammea, jossa on liukumista estävät kumiraidat. Myös katto on paneloitu aidolla tammella.

 

Puukaapin pinnat on laminoitu, jonka silkkinen mattapinta tuntuu koskettaessa samettiselta. Siihen ei tartu sormenjälkiä eikä se naarmuunnu. Kaapinovien vetimillä on kätevä lukitusjärjestelmä, joka estää ovia avautumasta matkan aikana sekä vaimentaa värinää.

 

 

Keittiön pinta on ruostumattomasta teräksestä, johon on syvennetty allas sekä kaksi-aukkoinen kaasuliesi. Työtason reunat ovat kolmelta sivultaan hieman korkeammat estäen nesteiden valumisen pinnalta.

 

Keittiövälineitä varten autosta löytyy neljä säilytyspaikkaa, joista kaksi on vetolaatikoita. Vetolaatikoiden ja kaapinovien reunat ovat kauniina yksityiskohtana tammiviilua.

 

Kahden hengen sohvasta saa helposti sängyn. Sohvan päällyste on 95% merinovillaa. Sohvan alla on kaksi kätevää säilytyspaikkaa.

 

Auton varustukseen kuuluu kahdenhengen peitto sekä kaksi tyynyä liinavaatteineen. Kuvassa vasemmalla näkyy Moormannin suunnittelema Rosi -valaisin.

 

Sohvasängyn vieressä sijaitsee kirjahylly, johon on integroitu tunnelmavalaistus.

 

Kirjahyllyn yläpuolella sijaitsee tekniikan säätöyksikkö.

 

Kuljettajan viereisen istuimen takana on magneettikiinnikkeinen jalkarahi, jossa magnettikiinnitteinen kenkäharja.

 

Asuntoauton yhteen säilytyslaatikkoon mahtuu kivasti kokoontaitettava polkupöyrä, joka ei kuulu auton perusvarustukseen.

 

Lisävarustukseen kuuluu myös suihkuteltta, jonka voi helposti kasata suihkussa käymistä varten auton ulkopuolelle.

 

Filosofian professori mukaan paluu vanhoihin paikkoihin muistuttaa siitä, mitä joskus olimme.

Talon arvo ei ole välttämättä rahassa mitattavissa. Tunnearvo saattaa nostaa lapsuudenkodin hintaa.

Tunnearvon kysymys on moraalifilosofinen ongelma. Kuinka paljon tunteet ja muistot maksavat?

Filosofian professori Timo Airaksisen mielestä kaupanteossa ei ole tunnearvon tapauksessa vaaraa maksaa ylihintaa.

”Osoitan korkealla hintatarjouksella, millainen henkilökohtainen arvo kohteella on minulle.”

Ostaja maksaa henkilöhistoriasta, identiteetistä ja juuristaan.

”Kävin vähän aikaa sitten Vaasassa. Näin Raastuvankadun talon ikkunasta vanhan lapsuudenkotini kakluunin. Täytyy myöntää, että sen näkeminen herätti minussa lämpimiä ajatuksia.”

”Rakastamme vanhoissa paikoissa entistä itseämme. Näissä paikoissa palaamme siihen näkökulmaan, josta entinen itsemme tarkkaili ennen maailmaa.”

Perinteentutkimuksen emeritusprofessori Seppo Knuuttila pitää nostalgiaa merkkinä nykyisyyden arvioimisesta. Puolen vuosisadan takaiset valokuvat kertovat ajasta, jolloin asiat olivat eri lailla kuin nykyään.

”Nostalgia syntyy tyytymättömyydestä nykyisyyteen. Elämme aikaa, jolloin yhtenäiskulttuurin kuvitellaan murenevan ja harmonian häviävän. Silloin koti mielletään paikaksi, jonne voi palata ja jossa on yhä turvallista.”

Nostalgia on kreikankielinen lainasana, joka tarkoittaa kotiinpaluun tuskaa.

”Hetki eletty ei palaja. ”Käsityö 1920-luvulta eteläsuomalaisen kesämökin seinässä.
”Hetki eletty ei palaja. ”Käsityö 1920-luvulta eteläsuomalaisen kesämökin seinässä.

Sanan taustalla on ajatus siitä, että kotiinpaluu on mahdotonta, ja siksi koti-ikävä tekee ihmisen alakuloiseksi. 1800-luvulle asti nostalgia diagnosoitiin sairaudeksi, josta kärsivät erityisesti merimiehet ja sotilaat. Ihminen menetti vieraissa oloissa elämänvoimansa ja masentui.

Meidän oloissamme kotiinpaluu on tullut moninkin tavoin mahdolliseksi, vaikka lähdöstä olisikin kulunut aikaa ja asiat ympärillä muuttuneet.

”Nostalgiaa voidaan syyttää pinnalliseksi ja jopa valheelliseksi. Mutta se on ihmisille silti totta ja tärkeää.”

Kulttuuri on täynnä tarinoita kotiinpaluusta niin kotiin kuin kotiseudulle. Kyseessä on fantasia, josta elokuvat, laulut ja kirjallisuus ovat kertoneet koko ihmiskunnan historian ajan.

Eräs suosituimmista suomalaisista kotiinpaluun teemoista on paluu maaseudulle, joista muuttoliike lähti liikkeelle kaupunkiin 1960-luvulla.

Tätä tarinaa ovat hyödyntäneet paluumuuttomarkkinoinnissaan muun muassa Mikkelin, Kouvolan ja Joensuun kaupungit.

Kaupungit ovat lähettäneet pääkaupunkiseudulla asuville entisille asukkailleen kirjeen, joka markkinoi kotiseutua muun muassa juurilla ja identiteetillä.

”Kuntien näkökulmasta nuoret perheelliset ovat erityisen haluttuja paluumuuttajia”, kertoo Kouvolan kaupungin viestintäpäällikkö Anne Käki.

Kotiinpaluu ei tosin ole aina iloinen. Toisinaan vanha kotipaikkakunta on muuttunut tunnistamattomaksi vuosien aikana.

Silloin kotiseudun tunnearvo joutuu kivuliaasti uudelleenarvioitavaksi.

”Evakot matkustivat entisille kotipaikoilleen Karjalaan Neuvostoliiton hajottua vuonna 1991. Perillä odotti järkytys. Vastassa oli joutomaata, eikä koteja ollut enää olemassa”, sanoo folkloristiikan dosentti ja Suomen Kotiseutuliiton entinen toiminnanjohtaja Lassi Saressalo.

Suunnittele työ hyvin ja pyydä apuvoimia

Netistä apua maalaamiseen

Puutalon maalaaminen on iso urakka. Apua saattaa saada urakoitsijapalveluista.

Esimerkiksi Tikkurilan Tekijäpankki ja Urakkamaailma kokoavat nettisivuillaan urakoitsijoiden yhteystietoja eri paikkakunnilta. Tekijapankki.com, Urakkamaailma.fi.

Maalivalintoihin neuvoja saa esimerkiksi Teknoksen Maalineuvonnasta ja Värisilmän Maalitohtorilta. Maalitohtorin voi tilata lisäksi kotikäynnille matkakustannuksia ja kohdekäyntikorvausta vastaan. Varisilma.fi, Teknos.fi

Ulkomaalauskausi on Suomessa parhaimmillaan keväällä ja kesällä, jolloin sää on tarpeeksi kuiva maalaamiseen.

Paras maalaussää on pilvipouta. Silloinkin kannattaa sutia suojassa suoralta auringonporotukselta, koska maalattavaan pintaan voi tulla aurinkokuplia. Maalikalvo kuivuu silloin pinnalta liian nopeasti.

Elokuussa kuivaa maalaussäätä on aamukymmenestä iltapäivään. Aamukaste on jo kuivunut, eikä iltakaste ole vielä laskeutunut.

Jos alkaa sataa, pidä maalaamisessa tauko. Anna sateen mennä rauhassa ohi ja pintojen kuivahtaa ennen työn jatkamista.

Sekoita maali aina huolellisesti ja ohenna sitä tarvittaessa, jotta maalia on helppo sivellä.

Pintojen huoltomaalausväli vaihtelee eri kohteissa, mutta maalauksen tarpeen näkee usein jo silmämääräisesti. Kohde on aika kunnostaa, kun sen pinta on kulunut tai siinä on auringon uv-säteilyn tai sään aiheuttamaa hilseilyä ja haalistumista.

Maalauksen valmistelu on aina samanlaista. Likaisen tai homeisen puupinnan päälle ei saa maalata, joten pese pinta ensin homeenpoisto- tai tehopesuaineella. Kaavi vanha irtonainen maali maalikaapimella pois, ja harjaa pois nukkaantunut puuaines.

Anna puupinnan kuivua pesun jälkeen pari päivää ennen maalausta. Käsittele puhtaat pinnat pohjusteella.

Jos maalipinta on ehjä ja hyvin hoidettu, sen päälle voi maalata uuden huoltomaalauskerroksen.

Sahattua maalaamatonta puutavaraa sutii litralla maalia noin viisi neliötä. Jos pinta on aiemmin maalattu, litra riittää noin kahdeksaan neliöön.

Tikkaiden käyttö on sitä riskialttiimpaa, mitä korkeammalla maalataan. Esimerkiksi ison omakotitalon maalaamiseen kannattaa vuokrata alumiinitelineet. Maalaustyö on silloin nopeampaa ja turvallisempaa. Kampanjoiden aikaan telinevuokrasta voi saada alennusta, jos ostaa tietyn määrän maalia.

Valmistele maalaus huonolla säällä tai aamukasteen aikaan. Silloin koko maalauspäivä tulee tehokkaasti käyttöön.

Juttuun on haastateltu Tikkurilan teknisen tuen päällikkö Rami Kuparista.