Kell’ onni on, se onnen kätkeköön – Kotisiivous puhuttaa

Yhä useampi suomalainen ulkoistaa kotinsa siivouksen ulkopuoliselle, mutta moni vielä arkailee. Yksi suurimmista huolenaiheista on uskaltaako vieraan ihmisen päästää kotiinsa. Kotisiivouspalveluita välittävä Moppi kertookin nyt miksi syytä huoleen ei ole.

Monia kotisiivouspalvelun tilaajia askarruttaa se kuinka uskaltaa päästää vieraan ihmisen kotiinsa.

Yleisimpiä kysymyksiä on:

  • Voinko luottaa häneen?
  • Entä jos jotain hajoaa?
  • Jos kuitenkin sattuu jotain kuka maksaa?
  • Mistä löydän itselleni sopivan palvelun?

Näitä edellä mainittuja kysymyksiä peilataan monesti vielä huonoihin kokemuksiin, joista luetaan keskustelupalstoilta tai kuullaan kaverin kaverilta. Tilanne on samankaltainen kuin normaalistikin siivousalalla, positiivista palautetta annetaan todella vähän ja itselleen luodaan ennakkoluuloja kuullun perusteella.

Työssäni esimiehenä useammat puheenaiheet pyörivät sen ympärillä mitä on jäänyt tekemättä tai mikä on tehty huonosti. Harvoin muistettiin mainita kuinka siivooja teki jotain ylimääräistä tai jos siivooja oli oikea aarre.  Kotisiivouspalvelua tilatessa on siis muistettava, että positiivinen palaute ja kokemukset ovat olemassa. Se on hiljaista tietoa, joka ei päädy huomion kohteeksi.

Monesti olen myös kuullut, ettei siivoojaa uskalleta kehua, ettei tätä viedä pois. Miksi kukaan palveluntuottaja haluaisi vaihtaa hyvän siivoojan johon ollaan tyytyväisiä? Tyytyväinen asiakas on kultaa arvokkaampi. Kannustan jokaista kotisiivouspalvelun käyttäjää jakamaan hyviä kokemuksia, se vie eteenpäin alan positiivisia puolia

Vieras ihminen kotiin?

Kyseessä ei tietenkään ole yksiselitteinen prosessi kun päästää vieraan ihmisen kotiinsa. Ei tilaajalle, eikä tuottajalle. Kotihan on jokaisen koti, meidän omaa reviiriämme. Tulee kuitenkin tilanteita, jossa palvelulle on tarve ja aletaan etsimään sitä hyvää vaihtoehtoa. Tässä vaiheessa alkaa epäröinti ja palvelun ostaminen luo hämmentäviä tuntemuksia ja saattaa herättää epäluottamusta. Epäluottamus syntyy monesti tiedon puutteesta, joko sitä ei ole tai se on vaikeasti saatavilla.

Yksi tärkein asia mitä kotisiivouspalvelun tarjoaja voi tehdä on luoda keskinäinen yhteys asiakkaaseen kuuntelemalla tämän ajatuksia. Ei ole väärin ajatella alkuun skeptisesti tai pelätä päästää vieras kotiinsa.

Ihmisten arjen hektisyys luo oman osansa palvelun tarpeelle, mutta toisaalta miksi ei? Aikaa jää muuhunkin kun siivouksesta murehtimiseen. Uusien kotisiivouspalvelujen olemassa olon syy on oletettavasti se, että tuota jäätä ennakkoluuloista on onnistuttu murtamaan. Hyviä kokemuksia on olemassa ja tietoa palveluista on tullut ihmisten saataville.

Asiakkaan tunteet edellä

Palveluntarjoajan tulisi aina vastata asiakkaita askarruttaviin kysymyksiin ja panostaa kestäviin asiakassuhteisiin. Luottamus on avainasemassa.  Moppi palveluntarjoajana pyrkii luotettavuuteen, kouluttaa kaikki siivoojat, haastattelee heidät tehtäviinsä henkilökohtaisesti ja tarkastaa taustat.

Toisinaan tulee tilanteita, joissa vahinkoja ei voi välttää, ihmisiä kun ollaan voi niitä sattua. Yrityksenä Moppi vakuuttaa jokaisen tilatun siivouksen miljoonaan euroon saakka. Kaiken varalta.

Tärkeässä roolissa luottamusta rakennettaessa on helpostilähestyttävyys ja asiakkaan toiveiden kuunteleminen. Jos et ole täysin tyytyväinen Mopin palveluun, siivous tehdään uudelleen, ilmaiseksi. Henkilökohtaisesti uskon uuden mahdollisuuden antamiseen ja siihen, että joskus kyseessä on inhimillinen erehdys. Olen ollut työtilanteissa, joista on epäonnen kautta rakennettu hienoja kestäviä palvelusuhteita.

Erehdyksiä pystyy yleensä välttämään keräämällä yksilöityjä tietoja asiakkaasta ja kohteesta etukäteen, jo siivousvarauksen tai tiedustelujen yhteydessä. Mopilla on tarkoitus pitää varausprosessi helppona, joten siksi tarjolla on oma varausjärjestelmä, jonka avulla varaus on valmis aivan muutamassa minuutissa. Varaus antaa tarvittavat tiedot toiminnan eteenpäin viennissä, turvallisesti ja luotettavasti.

Avoimuus poistaa ennakkoluuloja

Jos olet jo löytänyt hyvän itsellesi sopivan vaihtoehdon ja jos sinulla on kokemuksia kotisiivouksen tilaamisesta, kerro millaiseksi sen koet. Avoimuus poistaa ennakkoluuloja. Siivousala kokonaisuudessaan tarvitsee kulttuurin muutosta ja sitä ei synny ilman asiakastarinoita. Olisi hienoa henkilökohtaisesti ja yhteistyössä Mopin kanssa viedä viedä eteenpäin kulttuuria, jossa esille nousee siivouspalveluiden parhaat puolet ja asiakkaiden parhaat kokemukset.

Mopin blogissa otetaan mieluusti jaettavaksi positiivisia kokemuksia. Eino Leino runossaan Laulu Onnesta sanoi: Kell’ onni on, se onnen kätkeköön. Se ei enää pidä paikkaansa, koska avoimuus on avain parempaan palvelun tuottamiseen ja luottamuksen kasvattamiseen.

Älä siis kätke kotisiivouksesta saamaasi hyötyä!

 

Kirjoittaja Salla Laajavaara, kotitalous- ja kuluttajapalvelujen tuottaja, toimitilapalveluiden tuottamisen ja johtamisen restonomi sekä siivousalan monitoimityöntekijä.