Tapio Wirkkalan (1915-1985) syntymästä on kulunut 100 vuotta. Designmuseon Wirkkala Revisited juhlistaa legendaarisen suomalaisen muotoilijan Tapio Wirkkalan satavuotissyntymäpäivää. Näyttely tulkitsee uudelleen ja elävöittää Wirkkalan elämää ja työtä. Alkuperäispiirustuksia ja esineitä katsotaan uusista näkökulmista nykytaiteen keinoin.

Tapio Wirkkala syntyi 2.6.2015 Hangossa taiteelliseen perheeseen. Isä Ilmari Wirkkala oli hautausmaa-arkkitehti ja äiti Selma Wirkkala harrasti puunveistoa ja tekstiilitöitä. Myös Wirkkalan sisaruksista tuli taiteilijoita. Wirkkalan opiskelutovereita 1930-luvulla Taideteollisuuskeskuskoululla olivat Ilmari Tapiovaara, Armi Ratia ja Birger Kaipiainen. Juuri Kaipiainen esittelee Tapio Wirkkalalle kollegansa, keraamikko Rut Brykin, josta tulee Wirkkalan puoliso. Myös perheeseen syntyvät lapset ovat taiteellisesti lahjakkaita, Sami on sisustusarkkitehti ja tytär Maaria taiteilija. Wirkkalan pariskunnalla on suuri rooli suomalaisen designin nostamisessa maailmakartalle.

 

Tapio Wirkkala oli poikkeuksellisen monipuolinen muotoilija ja taiteilija, jonka tuotanto oli hyvin laaja. Muoto ei ollut Wirkkalalle vain esteettinen tavoite tai älyllinen oivallus, se syntyi ajatuksen, käden, silmän ja aineen tunneherkästä vuoropuhelusta.

Wirkkalaa pidetään Suomen modernin taideteollisuuden johtavana hahmona. Tapio Wirkkala suunnitteli useita klassikoksi nousseita esineitä kuten Kanttarelli-maljakon, seteleitä Suomen Pankille sekä Koskenkorva- ja Finlandia-vodkapullot. Erityisen tunnetuiksi ovat tulleet Wirkkalan Iittalalle suunnittelemat lasiastiat. Suosituin näistä on ehkä Ultima Thule – sarjan lasisto. Wirkkala oli Milanon triennaalin moninkertainen voittaja.

 

Designmuseon näyttelyssä on esillä tapio Wirkkalan uniikkeja ja massatuotettuja alkuperäisteoksia. Lisäksi mukana on 3D-printtausmenetelmällä tehtyjä tulkintoja hänen esineistä, joita yleisö pääsee myös koskettamaan. Esillä on niin lasia, keramiikkaa kuin alkuperäisluonnoksia Designmuseon kokoelmista.

 

Monipuolisen taiteilijan innoittajana oli usein lintujen hahmo, kuten tässä pronssisessa Suokurppa-veistoksessa vuodelta 1975.

Näyttelyvieraat voivat myös veistää puukolla näyttelytilaan suunnitellussa puutyöpajassa puisia lintuja. Kuraattori Bora Hong toivookin näyttelyvieraiden ymmärtävän ja oppivan osallistuvan tekemisen kautta syvemmin muotoiluun liittyviä prosesseja.

Designmuseo on suositeltava kohde kesäretkeä Helsinkiin suuntaaville, Wirkkala Revisited – näyttely 5.6–2.8.2015. Lisäksi Ateneumin taidemuseossa on Tapio Wirkkalan ja Rut Brykin tyttären, Maaria Wirkkalan kuratoima ”8 valotusta – Tapio Wirkkala toisin silmin” – näyttely 2.6.–13.9.2015. Wirkkalan Rosenthalille suunnittelemaa posliinia, keramiikkaa ja lasia on esillä Suomen lasimuseossa Riihimäellä 12.6.–31.12.2015

 

www.designmuseo.fi

www.ateneum.fi

www.suomenlasimuseo.fi

 

Helsinkiin Dianapuiston laidalle avattiin hiljattain Woodnotesin ja Nikarin yhteinen showroom, joka on avoinna koko kesän syyskuun alkupuolelle asti. Showroomin sisältö muuntuu ja elää kesän aikana ja luvassa on rentoja tapahtumia ja kohtaamisia. Interiöörin raikkaasta ilmeestä vastasi suunnittelija Ulla Koskinen.

Showroomissa voi kokea kummankin yrityksen tuotteet tilassa ja samalla vakuuttua siitä, miten hyvin ne sointuvat yhteen.

 

Ensimmäistä kertaa on mahdollista tutustua Fiskarsin ulkopuolella näin laajaan valikoimaan Nikarin tuotteita ja kokeilla niitä livenä. Kuten esimerkiksi kuvassa näkyvää December-tuolia (design Jasper Morrison & Wataru Kumano).

 

Näyttelytilassa voi  lepuuttaa jalkojaan myös Woodnotesin K-tuolissa (design Harri Koskinen) ja

 

tunnustella rouheaa Seaborn Throw-paperinarupeittoa (design Ritva Puotila).

 

Kuvassa edessä Nikarin tuotantoa – ARTE KVN 1-naulakko (design Rudi Merz ja Kari Virtanen) ja CAFÉ BASIC JRV1-led valaisin (design Jenni Roininen).

 

Showroomin tiloissa toimi noin sata vuotta sitten maitokauppa ja lattiakaakelit ovat peräisin siltä ajalta. Kaakeleiden päällä Woodnotesin Siro+ niminen tuoli pehmustettuna ja pehmustamattomana versiona (design Ilkka Suppanen ja Raffaella Mangiarotti).

 

Woodnotesin ja Nikarin tuotteiden lisäksi showroomin valikoimaa täydentävät Finomin vanerivalaisimet (design Esa Vesmanen).

 

Woodnotes ja Nikari ovat molemmat suomalaisia, kotimaista muotoiluperinnettä kunnioittavia toimijoita, jotka eivät tingi työn laadusta.

 

Showroomissa voi tehdä ostoksia ja saada asiantuntevaa apua tuotteisiin ja sisustamiseen liittyen.

 

Suomalainen puu on aina taipunut osaavissa käsissä. Siitä on tehty kodin huonekalut ja käyttöesineet. Viimeistelty puusepäntyö on taas arvossaan. Arvostettuja puuhuonekaluja valmistetaan edelleen Suomessa, kiitos siitä uuden nuoren yrittäjäsukupolven, joka uskoo suomalaiseen laatuun ja osaamiseen.

Lähes 50 vuotta sitten Pohjanmaalle perustettu Nikari Oy seisoo juurevammin kuin koskaan suomalaisessa puusepänteollisuudessa, nykyisin Fiskarsissa, jossa se valmistaa korkealaatuisia puuhuonekaluja. Nikarin perustaja, puuseppä Kari Virtanen päätti aikoinaan keskittyä pintakäsittelyaineiden osalta erityisesti öljyihin, vahoihin ja saippuoihin, se onkin tuonut hyödyllistä kokemusta puun pintakäsittelymahdollisuuksista.

Nikari valmistaa huonekaluja kestävän kehityksen periaatteen mukaisesti. Materiaalit valitaan huolella, muotoilussa huomioidaan myös materiaali, tehdään kauniita liitoksia ja yksityiskohtia. Vahva käsityötaito on opittu perinteisistä huonekalumalleista ja raaka-aineisiin liittyvää hiljaista tietoa on kartutettu vuosikymmenien saatossa. Nykyaikaa ovat uuden muotokielen hallinta ja taito valita, milloin käytetään perinteisiä työtapoja ja milloin taas otetaan käyttöön uusin teknologia.

 

 

Pro Finlandia – mitalilla palkitun Kari Virtasen perustaman Nikarin toimintaa jatkaa innostunut uusi yrittäjäsukupolvi Fiskarsin Ruukissa.

Johanna Vuorio tuli taloon vuonna 2009 ja työskenteli ensin palkattuna toimitusjohtajana puolisen vuotta. Yhteistyö sujui hyvin, joten hän osti seuraavana vuonna osake-enemmistön Nikarista. Samoihin aikoihin myös nykyinen luova johtaja Jenni Roininen tuli Nikarin osakkaaksi. Kari Virtanen omistaa yrityksestä vielä jonkin verran ja on edelleen mukana toiminnassa, isällisin ottein.

Nikari toimii läheisessä yhteistyössä naapurissa sijaitsevan sahan sekä muutaman muun kotimaisen sahayrityksen kanssa, jotta tuotteen käyttötarkoituksen kannalta löydetään aina paras puumateriaalivaihtoehto. Tällä hetkellä tuotteissa käytetään eniten tammea, saarnea ja koivua – myös jalava ja tervaleppä löytyvät vakiovalikoimista.

– Huolella tehty puinen huonekalu kestää vuosikymmenestä toiseen ja vanhenee kauniisti.  Yrityksen puusepät tekevät kiinteää yhteistyötä paikallisten raaka-ainetoimittajien kanssa ja osallistuvat toisinaan jopa kaadettavien puiden valintaan lähimetsissä, kertoo toimitusjohtaja Johanna Vuorio.

 

Nikarin huonekalujen design on kunnianhimoista ja modernia. Se nojautuu pelkistettyyn pohjoismaiseen muotoilutraditioon.

 

Kari Virtasen suunnittelema Arkitecture -pukkijalkapöytä on saanut seurakseen Rudi Merzin CAFÈ Classic -jakkarat.

 

Rauhallinen muotokieli kunnioittaa puun omaa luonnetta, kuten näissä Alfredo Häberlin suunnittelemissa April-pöydissä.

 

Nikarin huonekalut sulautuvat luontevasti ympäristöön aikakaudesta riippumatta.

 

Ammattitaitoiset puusepät panostavat kauniisiin yksityiskohtiin ja liitoksiin. December-tuolin design Jasper Morrison & Wataru Kumano

 

Puuseppä Kari Virtasen yhteistyö arkkitehti Alvar Aallon kanssa alkoi Seinäjoen ”Lakeuden Risti” – kirkon rakennusprojektista ja jatkui monien vuosien ajan. Alvar-tarjotin on kunnianosoitus mestareiden yhteistyölle ja Artekin 80-vuotissyntymäpäivälle.

 

ARTE-kulttuurisaunajakkara toteutettiin muotoilijaduo Aamu Songin ja Johan Olinin suunnitelman pohjalta erityisesti Kulttuurisaunaa varten.

 

Kaikki Nikarin tuotteet valmistetaan Suomessa. Vientiä tapahtuu tällä hetkellä 23 maahan.

 

Kari Virtasen Periferia, Nao Tamuran July-jakkara sekä Klaus Haapaniemen ja Jenni Roinisen ARTE Bloom – sohva edustaa suomalaista puusepäntyötä parhaimmillaan.  Sohvassa on käsin veistetty ornamenttikuvio selkänojassa.

 

Keveääkin keveämmän October Light – tuolin Samuli Naamanka suunnitteli Nikarille syksyllä 2015.

 

January bench, design Harri Koskinen.

 

www.nikari.fi

 

Joulukuun alussa avattiin kolmannen kerran lifestyle-kauppa Pop Å Turun keskustan liepeillä. Konsepti yhdistää kodin ja kaupan ja näin ollen asiakkaat pääsevät nauttimaan myytävillä tuotteilla sisustetun asunnon inspiroivasta ja persoonallisesta tunnelmasta. Vielä ehtii muutaman päivän ajan ihastelemaan erilaista myymälää ja tekemään hyviä lahjaostoksia läheisille tai itselleen.

Valoisassa skandinaavisessa kodissa tulevat tyylikkäät ja selkeät kalusteet, valaisimet ja tekstiilit kauniisti esille. Tyyliin sopivat ja myynnissä olevat pientavarat on sijoiteltu pitkin asuntoa esiin hyllyille ja pöydille. Valikoimassa on monenkokoista ja -hintaista tuotetta, josta jokainen varmaan löytää mieleisensä paketin mukaan.

 

 

Mukana olevia yrityksiä: Saana ja Olli, NaNi, Lundia, BEdesign, Musta5101, Valoa by Aurora, Mayn, Kube, Edblad, Nicolas Vahé, Loimu Design, House Doctor, Turun Kahvipaahtimo, R/H, Eduards Accessories.

Yhteistyössä: Timberwise, Kvik, BBWines, MBakery, Gaggui Kaffela.

 

Pop Å on avoinna 2.–23.12. osoitteessa Läntinen Pitkäkatu 22 a 13, 20100 Turku.

Aukioloajat: ma–pe klo 11–18, la klo 11–16 ja su klo 12–16.

www.popå.fi

 

Sade piiskaa ja päivä on synkkä, mutta astuttaessa Aarnioiden valoisaan ja iloiseen kotiin, pimeys unohtuu. Professori Eero Aarnio on tehnyt lähes koko uransa töitä kotistudiossaan. Hänelle on tärkeää, että työvälineet ovat lähellä. Työvälineitä onkin tarvittu, joilla on syntynyt pitkän uran aikana kattavasti huonekaluja, valaisimia ja pienesineitä. On aika katsoa muotoilijan tuotantoon ja muotoiluajatteluun. Professori tunnetaan dynaamisena ja värikkäänä persoonana. Ja sitä on hänen kotinsakin.

 

Pirkko ja Eero Aarnion koti sijaitsee Veikkolassa järven rannalla.

– Tämä on koti, työhuone, studio, vapaa-ajan paikka, kertoo professori ja sisustusarkkitehti Eero Aarnio.

1960-luvulla Aarniolla oli työhuone Helsingin keskustassa, Fredrikinkadulla. Hän kertoo kyllästyneensä ajamaan aamuruuhkassa toimistolleen ja iltaruuhkassa takaisin kotiin. – Usein illalla tuli jokin ajatus tai inspiraatio – ja työvälineet olivat toimistolla, eihän siitä mitään tullut, sanoo Aarnio. Ja hän päätti yhdistää kodin ja työtilan.

 

Tutut hahmot tervehtivät sisääntuloaulassa saavuttaessa Aarnioiden taloon, antaen aavistuksen sisätilojen värikkyydestä.

 

Talon ja autotallin välisessä tilassa voi levähtää Kuplatuoleissa Puppy-lauman kanssa.

 

Eero Aarnio tuli tunnetuksi maailmanlaajuisesti vuonna 1963 valmistuneella ja vuonna 1966 ensiesityksen Kölnin huonekalumessuilla saaneella Pallotuoli-istuimella. Pallotuoli komeilee Aarnioiden kodin eteisessä keskeisellä paikalla. Pallotuolin punaiset ensikaaret on vedetty Eero Aarnion pääsykoetyöhön, hänen pyrkiessään Taideteolliseen oppilaitokseen. Kekseliäästi hän laittoi istujan lukemaan sanomalehteä, niin pääsi vähemmällä piirtämisellä.

 

Aarnion työpiste sijaitsi tässä nurkkauksessa ennen talon avaraa laajennusosaa. Nyt se palvelee ”konehuoneena”.

 

Aarnioiden koti on myös työhuone ja studio, jossa sopusuhtaiset on mittasuhteet. Eero Aarnio on piirtänyt tämän 1980-luvulla valmistuneen talon. Asunto näyttää valkoisten pintojen ansiosta vaalealta, mutta Aarnion värikkäiden töiden ansiosta samalla hyvinkin värikkäältä.

 

Tomaatti sopii kellumaan niin Saimaan pinnalla kuin Aarnion saunapolun varrelle.

 

Talossa tulee vastaan yllätyksiä yllätysten perään, tässä värikkäät Puppyt ja sympaattinen Dino.

 

Tasoilla on mustavalkoisia pienoismalleja Puppyja.

 

Tuotteliaana ja idearikkaana suunnittelija Eero Aarnio on kokeillut myös 3D-tulostusta nukkekodin kalusteisiin. Aarnio valmistautuu keväällä Designmuseossa avattavaan näyttelyyn.

 

Keittiössä on kaikki käden ulottuvilla, eikä sieltäkään puutu väri eikä leikki. Pirkko Aarnio on tehnyt työuransa ääninäyttelijänä.

 

Designmuseossa Eero Aarnion retrospektiivinen näyttely 8.4.–25.9.2016, www.designmuseo.fi.

www.designeeroaarnio.com